EEF har frågat ett flertal kunder vad de vill ha av sin installatör – svaret blev kostnadseffektiva och klimatsmarta energilösningar. EEF har därför tagit fram Energitjänsteguiden för att ni ska få konkreta tips och råd på hur ni kan hjälpa era kunder att använda energi mer effektivt!
Vill ni öka omsättningen eller vinsten på företagets energitjänster och samtidigt få nöjdare kunder?
Energimyndigheten har även tagit fram en webbutbildning som heter Energismart Installatör – för att genomgå kursen behöver man skapa en inloggning, vilket går fort, sedan har man tillgång till hela utbildningen kostnadsfritt – kursen hittar du här!
1 . Varför energitjänster?
Energitjänster är samlingsnamnet för allt ni kan göra för att få era kunder att använda energi mer effektivt och minska sin klimatpåverkan. Genom att alltid erbjuda en bättre och mer långsiktig lösning, vara lyhörd för kundens behov och ge smarta råd och proffsig installation kan ni både öka er omsättning och få nöjdare kunder. Läs mer här.
2. Hur kan ni bidra till effektivare energianvändning och bättre miljö?
Ni har stora möjligheter att göra verkliga insatser för miljön och för era kunder. Era råd och rekommendationer väger tungt för kunderna. Genom att upplysa om de energisnåla produkter och metoder som finns tillgängliga i dag skapar ni långsiktiga kundrelationer och bidrar till en hållbar framtid. Läs mer här.
3. Få kunderna att räkna hem affären
Ni som är proffs ser enkelt kopplingen mellan effektiv energianvändning och sänkta kostnader. Men för många kunder är sambandet inte lika tydligt. Genom konkreta räkneexempel kan ni visa kunderna att ett lite dyrare, energismartare alternativ i många fall faktiskt betalar sig i längden. Kan ni dessutom erbjuda bra finansieringslösningar blir det ännu enklare för kunden att säga ja. Läs mer här.
4. Lyft fram fler fördelar
Energitjänster medför inte bara effektivare energianvändning och lägre energikostnader. Andra fördelar är minskad klimatpåverkan oavsett energislag, bättre inomhusmiljö, vilket ger nöjdare hyresgäster. Dessutom minskar underhållsbehovet, vilket medför ytterligare besparingar. Det finns alltså många fördelar ni kan lyfta för att övertyga kunderna. Läs mer här.
5. Kunder litar på kunder
Referenser är ett bra sätt att visa upp hur ni som leverantörer skött tidigare uppdrag och hur kunderna upplevt samarbetet. Lämna därför alltid referenser till liknande energitjänster som ni utfört så att de nya kunderna kan känna sig trygga inför sina investeringar. Läs mer här.
6. Tydlighet varar längst
För att få era kunder att välja de energitjänster ni erbjuder är det viktigt att vara transparent och tydlig. Genom att stolpa upp vad de olika delarna kostar och varför, samt vad kunden kan göra själv, vinner ni kundernas tillit. Av samma anledning kan det vara smart att redogöra för era samarbetsavtal med tillverkare och leverantörer. Läs mer här.
7. Ta helhetsansvar
Det är sällan kunden kan eller vill agera projektledare. Genom att samarbeta med andra företag kan ni erbjuda kunden en lösning där ni tar helhetsansvaret. Detta gör det enklare för kunden, samtidigt som ni som utför arbetet kan arbeta effektivare och dra nytta av varandras styrkor. Läs mer här.
8. Ha kunden i fokus hela vägen
En god kundrelation kan leda till många nya affärer. Genom att lyssna noga på vad kunden efterfrågar kan nya kundanpassade energitjänster utvecklas. Tryck gärna lite extra på att ni har rätt behörigheter, och var noga med löpande information genom hela processen. Sist men inte minst; håll tider, informera om eventuella störningar och lämna arbetsplatsen ren och snygg. Läs mer här.
9. Tänk långsiktigt
Se till att kundrelationen fortsätter efter att arbetet är utfört. Följ upp med samtal och besök på plats, erbjud intrimning och tillsyn i de fall det kan behövas. Genom proaktivitet skapar ni nya affärsmöjligheter och får nöjdare kunder, som i sin tur kan bli referenser för nya kunder. Läs mer här.
10. Så tar ni steget
Att bli en energitjänsteleverantör är enkelt. Ni behöver bara bestämma er. Tänk igenom vilka energitjänster ni kan erbjuda och få in rutinen i verksamheten. Ett exempel är att alltid lägga fram en offert som inkluderar ett energieffektivare alternativ. Vi hjälper er gärna att utveckla ert erbjudande. Ta del av våra tips på eef.se. Läs mer här.
Denna serie om hur ni kan utveckla tjänster som leder till effektivare energianvändning är framtagen av Energieffektiviseringsföretagen (EEF) i samarbete med Energimyndigheten.
Här finns underlag, råd och verktyg så att ni på ert företag kan jobba med affärsutveckling av era energitjänster, för att bättre tillfredsställa olika kunders behov. Det är fritt fram att plocka de delar av innehållet som passar för er verksamhet och ert erbjudande till olika målgrupper. Ska du ordna en intern/extern workshop avseende utveckling energitjänster finns ett förslag till upplägg här. Ta gärna kontakt med oss på EEF så hjälper vi gärna till med råd m.m.
Nedanstående övningar är framtagna för utveckla delar av era erbjudanden. Dessa genomförs mestadels gruppvis, antingen inom ert företag eller på en workshop tillsammans med andra företag:
Mer material om kundbehov och energitjänster, mestadels upplagt för beställare av energitjänster, finns på projektsidan.